Czym jest lead? Rodzaje i sposoby pozyskiwania leadów  

przez dev5e2

Jeśli sprzedajesz usługi/produkty z pewnością nie raz spotkałeś się z takim pojęciem jak „lead sprzedażowy”. Czym on jest i dlaczego warto go mieć? Jak generować leady, aby sprzedaż była szybsza i efektywniejsza? Przeczytaj artykuł!

Każdy, kto prowadzi działalność gospodarczą, chce pozyskiwać jak najwięcej klientów. Jednym ze sposobów zdobycia nowych kontaktów jest marketing internetowy. W kontekście sprzedaży usług/produktów wiąże się on z takimi działaniami, jak pozyskiwanie leadów. Wielu przedsiębiorców zastanawia się więc „co to jest lead?” i czy rzeczywiście warto płacić zewnętrznym agencjom za generowanie leadów?

Leady – czym są i dlaczego warto je mieć?

Na początek wyjaśnijmy czym jest lead? Najprościej rzecz ujmując, jest to szansa sprzedażowa, czyli podmiot (firma, osoba prywatna), która chce skorzystać z danej usługi lub produktu. Dobrze „skrojony” lead powinien zawierać przede wszystkim imię, nazwisko, numer telefonu oraz adres e-mail przyszłego klienta, aby później łatwo było się z nim skontaktować.

Drugim ważnym elementem jest informacja o potrzebach zakupowych konsumenta, jego zachowaniu itp. Takie informacje pozwolą w przyszłości przygotować właściwie dopasowaną ofertę oraz przydadzą się w trakcie negocjacji.  Dobrze „skrojony” lead ułatwia także określenie optymalnego momentu na sprzedaż.

Jeśli chodzi o rodzaje leadów, możemy podzielić je na trzy kategorie: gorące, ciepłe i zimne.

  • Lead gorący najłatwiej przekształcić w domkniętą sprzedaż. Dlaczego? Bo zawiera on kontakty do konsumentów, którzy są w stanie dokonać zakupu w zasadzie od razu, bez większego przekonywania. Podpisanie umów jest niemalże od razu, a negocjacje warunków trwają dość krótko. Leady gorące to najczęściej klienci z konkretną, naglącą potrzebą.

  • Leady ciepłe, to zwykle konsumenci, którzy dość mocno interesują się produktem/usługą, ale na zakup nie decydują się od razu. Zwykle dlatego, że nie mają nagłej potrzeby lub są osobami, które podejmują decyzję zakupowe po dokładnym przemyśleniu wszystkich „za” i „przeciw”. Potencjalnym klientom z leadów ciepłych należy dać chwilę do namysłu, jednocześnie co jakiś czas przypominając się i dopytując czy podjęli już decyzję.

  • Leady zimne. W tej grupie znajdują się klienci, którzy nie są zainteresowani usługą/produktem, co nie znaczy, że w przyszłości nie zmienią zdania. Kontakt z takimi typem potencjalnych konsumentów powinien odbywać się raz na kilka miesięcy. Pielęgnowanie zimnych leadów polega nie na suchym wysyłaniu automatycznych treści, ale na żmudnym i ewolucyjnym podsyłaniu treści edukacyjnych, które wpłyną na podjęcie decyzji o zakupie.

Jak generować leady?

Zatem jak pozyskiwać leady, aby zdobyć klientów zainteresowanych naszymi usługami/produktami? W marketingu internetowym służą do tego odpowiednie narzędzia, które właściwie zastosowane są w stanie wygenerować nawet ciepłe kontakty. To, jaka metoda generowanie leadów sprawdzi się najlepiej, w dużej mierze zależy do branży.

Aby pozyskiwanie leadów było skuteczne, należy pamiętać także o stworzeniu dobrej strony lądowania, czyli tzw. landing page, na której użytkownik pozostawi swoje dane kontaktowe (np. adres email lub numer telefonu).  Zachętą, aby zostawić swoje dane są w tym wypadku nagrody np. w postaci linka do pobrania darmowego e-booka, webinaru lub zaproszenia do udziału w zamkniętej grupie internetowej. Pozyskane w ten sposób leady wyróżniają się największym współczynnikiem konwersji.

Generowanie leadów – sposoby

Najskuteczniejszym sposobem na pozyskanie leadów, jest:

  • Pozycjonowanie, które jest bardzo efektywną i długofalową metodą pozyskiwania kontaktów.
  • Google AdWords to z kolei najszybsza metoda pozyskiwania leadów. Reklamy wyświetlające się w wyszukiwarce górują nad naturalnymi wynikami przykuwając wzrok użytkowników.
  • Kampania  e-mail marketingowa umożliwia docieranie do nowych klientów, a dobrze opracowana, ułatwia przekonanie do zakupu skorzystania z usługi te osoby, które kiedyś były nimi zainteresowane, lecz z jakichś względów nie zdecydowały się skorzystać z oferty.
  • Social Media. Odpowiednio zaplanowane publikacje w mediach społecznościowych oraz płatnie kampanie mogą dać bardzo dobre efekty. W tym wypadku bardzo ważne jest także dobranie odpowiednich social mediów, gdzie znajdują się potencjalni klienci.

Każda, z wyżej wymienionych metod, aby była skuteczna, wymaga odpowiedniej wiedzy. Dlatego, jeśli zależy Ci na dobrym generowaniu leadów, skorzystaj z wiedzy i umiejętności specjalisty, jak np. hot Lead. Generowanie leadów.