Każda baza danych jest zorganizowanym zbiorem ustrukturyzowanych informacji, nazywanych danymi, który jest przechowywany w systemie komputerowym. Sprawdź, jak działają bazy danych firm i jakie formy mogą przybierać.
Czym jest i do czego służy baza danych?
Baza danych przechowywane są zazwyczaj w formie elektronicznej na dyskach komputerów. Za sterowanie bazami danych firm zazwyczaj odpowiedzialny jest system zarządzania, czyli tak zwany DBMS. I to właśnie ten system, aplikacje oraz dane składają się na bazę danych. Po co właściwie się je tworzy? Za ich pomocą firmy i duże korporacje mają nieustanny dostęp do wielu ważnych informacji. Robi się to po to, aby można było analizować różne warianty i rozwiązania – co przy posiadaniu odpowiednich danych jest o wiele łatwiejsze. Pomaga to w podejmowaniu decyzji, które w większości przypadków są trafnie dostosowane do sytuacji. Ponadto, skalowalność oraz elastyczność jest znacznie prostsza. Wśród baz danych firm istnieje coś takiego jak samoczynne bazy danych. Jest to bardzo popularne rozwiązanie, ponieważ pozwala ono na znacznie szybsze, łatwiejsze i mniej kosztowne wprowadzanie ewentualnych zmian. Wyłącznie uprawnieni użytkownicy posiadają odpowiedni nadzór nad każdą bazą danych – co sprawia, że całość jest w pełni funkcjonalna, a przede wszystkim bezpieczna.
Rodzaje baz danych
Istnieje wiele różnych wersji baz danych. To, jaką wybierzesz, uzależnione będzie od Twoich potrzeb i zamiarów. Stworzona przez Ciebie lub Twoich pracowników baza danych firmy musi być dostosowana do tego, czego od niej oczekujesz. Możesz wybierać spośród:
- Hurtowni danych (centralnych repozytoriów danych). Są one przeznaczone do szybkiej analizy, a także wykonywania zapytań.
- Relacyjnych baz danych. Jest to rodzaj, który swoją największą popularność uzyskał w latach 80-tych. Zawarte w nich informacje są organizowane w formie zbioru tabel – składających się z wierszy oraz kolumn. Technologia, jaka została zastosowana w relacyjnych bazach danych, umożliwia uzyskanie potrzebnych informacji w bardzo łatwy i szybki sposób.
- Obiektowych baz danych. System ich działania przypomina nieco działanie oprogramowania obiektowego – ze względu na to, że informacje zawarte w tych bazach, mają formę obiektów.
- Rozproszonych baz danych. Te składają się z przynajmniej dwóch plików, znajdujących się w oddzielnych lokalizacjach. Sama baza może istnieć na wielu komputerach – w tej samej lokalizacji fizycznej lub w różnych sieciach.
- Baz danych NoSQL. Jest to nierelacyjny rodzaj bazy, który w przeciwieństwie do tej relacyjnej daje Ci możliwość przechowywania częściowo uporządkowanych oraz całkowicie nieuporządkowanych danych oraz wprowadzania zmian w ich zakresie. Swoją popularność takie bazy zdobywały na przestrzeni wielu lat, ale ostatecznie stały się często używane. Wpływ miało na to głównie większe zainteresowanie aplikacjami internetowymi.
Jak na przestrzeni lat zmieniło się funkcjonowanie baz danych?
Bazy danych firm ulegały znacznej zmianie na przestrzeni lat. Po raz pierwszy pojawiły się one w latach sześćdziesiątych dwudziestego wieku i od tamtej pory są nieustannie modyfikowane. Nawigacyjne bazy danych, takie jak hierarchiczna i sieciowa, były pierwszymi systemami, jakie zostały stworze w celu przechowywania informacji. Systemy, które powstawały jako pierwsze, były bardzo proste, ale przy tym mało elastyczne – dlatego szukano coraz to nowszych rozwiązań, które mogłyby ułatwić pracę. W latach 80-tych korzystano głównie z baz relacyjnych, jednak wraz z nadejściem lat 90-tych zaczęto stosować obiektowe bazy danych. W późniejszych okresach technologie zaczęły się rozwijać, a wraz z nimi nastąpiła ekspansja internetu, który spowodował konieczność przyspieszenia przesyłania danych. W taki sposób powstały bazy danych NoSQL. Obecnie najczęściej spotkać można się z chmurami baz danych oraz bazami samoczynnymi, które wyznaczają nowe standardy dotyczące zbierania i przechowywania danych oraz korzystania z nich.